واژه ای به نام بلاک چین
۱۴۰۱/۰۳/۰۳
واژه ای به نام بلاک چین

در متاورس امنیت تراکنش ها و هویت کاربران به عهده بلاک چین است…!!!!

احتمالا شما هم اخیرا کلمه ی بلاک چین رو زیاد می شنوید و خواند همین یه جمله ی بالا کافی بود تا من بدنبال تعریف بلاک چین و کاربرد آن باشم:

ترکیب دو کلمه block (بلوک) و  chain (زنجیره) بلاک چین را تشکیل میدهد که میتوان به آن زنجیره ای از بلوک ها گفت که در هر بلاک اطلاعاتی ثبت شده و این بلاک ها بصورت زنجیره ای به هم وصل میشود.

برای هر بلاک کدی به نام هش که از یک تابع خاص ریاضی تولید می شود، تعریف شده است که هدف آن جلوگیری از تغییر اطلاعات ثبت شده و عدم تقلب در سیستم می باشد.

کوچک ترین تغییر در اطلاعات یک بلاک هش آن را بصورت کلی تغییر می دهد و باعث تغییر در تمامی بلاک های آن زنجیره و غیر معتبر شدن بلاک چین می شود.

داده های بلاک چین در یک سرور و یا یک سیستم ثبت نمیشود  و به محل نگهداری اطلاعات بلاک چین ها دفتر کل توزیع شده گفته میشود و هر کامپیوتر و یا سیستمی که به شبکه وصل شود یک کپی از بلاک چین را دریافت میکند که به آن نود(Node) گفته میشود.

پس میتوان بلاک چین را یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش تعریف کرد که اطلاعات ذخیره شده در آن میان همه ی اعضا ی شبکه به اشتراک گذاشته شده امکان هک و دستکاری اطلاعات ثبت شده در آن تقریبا ممکن نمی باشد.

به احتمال خیلی قوی  کلمه هایی مثل بیت کوین و شیبا و متاورس را شنیده اید، جالب است بدانید تمام ارزهای دیجیتال از این فناوری استفاده میکنند و در متاورس خبری از دولت ها و نهادهای نظارتی نیست و این وظیفه ی بلاک چینه تا امنیت تراکنش ها و هویت کاربران رو تضمین کند.